الأعمدة

المينيماليست

قبل فترة ظهر في أمريكا نمط بتاع حياة اسمه المينيماليست – التبسيط – وده نمط بيدعوا للتخفف من الماديات وللتبسيط في الحياة عبر تقليل الممتلكات، وعدم التملك الا للضروريات, يعني مقتنياتك تكون قدر الحوجة فقط. مثلا دولابك يكون فيه لبسة او اتنين الانت بتلبسهم فعلا,وعندك جزمة واحدة البتمشي بيها الشغل وبما انه ملابسك قطعتين ما حتحتاج دولاب كبير فحيكون دولابك كلو عبارة عن ضلفة واحدة بس, العفش مثلا يكون قدر احتياجك سرير واحد، كرسي وتربيزة للاكل والدراسة او العمل وبما انه اصلا عفشك بسيط ما حتحتاج بيت كبير حيكون بيتك صغيروني, موبايلك يكون فيه تطبيق واحد او اتنين الانت فعلا بتشتغل بيهم وهكذا.
نمط الحياة بيشمل حتي نظام التغذية يعني ما تاكل الا لما تكون جعان وتاكل ما تشبع شديد وتعمل اكل علي قدرك والمعاك, النوم يكون ساعات قليلة لكن عميقة، ويشمل ايضا تقليل استخدام وسائط التواصل الاجتماعي للحد الأدني، وهكذا في كل جوانب الحياة.
مينيماليست ما بيعني البخل وانما بيعني عدم التبذير والتركيز علي الجودة اكثر من الكمية في اي حاجة.
فلسفة التبسيطيين انه نحن في الحقيقة بنستخدم في حياتنا اليومية جزء بسيط من ممتلكاتنا ومقتنياتنا، يعني مثلا في دولابك بكون عندك عشرة قطع ملابس بتلبس منهم ٢ او ٣ بالكتير والباقي قاعد ماسك مساحة ساي.
في نفس الوقت مقتنياتنا الكتيرة دي بتستهلك جزء كبير من تركيزنا وطاقتنا الذهنية والجسدية في المحافظة عليها وصيانتها وتأمينها وغيره.
الميناميلست بقولوا المقتنيات الكتيرة دي بتشتت تركيزنا وبتجهدنا وبالتالي بتقلل من جودة اي حاجة بنعملها في حياتنا اليومية ووده بينعكس علي جودة حياتنا بصورة عامة.
النمط ده مؤخرا انتشر وبقي بيشمل جوانب كتيرة في الحياة منها مثلا المعمار والتصميم الداخلي للمباني والديكور وبقي عنده مدرسة في الديكور بتقول الجمال في البساطة وعنده ناس متخصصين وكده.
كل الناس الاتبعت النمط ده في حياتهم لاحظوا تحسن كبير جدا في صحتهم النفسية والبدنية وفي حالتهم المزاجية وزيادة كبيرة في معدل الانتاجية بتاعهم وتحسن في نوعية حياتهم ولاحظوا انهم بقوا قادرين يقضوا اوقات اكتر مع اسرهم واحبابهم ويستمتعوا بي اوقاتهم وفي نفس الوقت انتاجيتهم زادت. ومن اشهر الناس المتبعين المنهج ده ستيف جوبز مؤسس شركة ابل ومارك زوكربيرج مؤسس فيسبوك ولو ملاحظين الاتنين عندهم لبسة واحدة فقط بلبسوها طول السنة، طبعا دي دي صعبة شوية
العايز اقوله, انه الحرب دي خلتنا كلنا نبقي مينيماليست واغلبنا تخففنا من مقتنياتنا وممتلكاتنا الكتيرة ديك وبقينا عايشين علي الضروريات, واكتشفنا انه ممكن نعيش علي القليل.
دي فرصة بعد نهاية الحرب ما نرجع لعاداتنا الاجتماعية بتاعة البوبار والبذخ والتملك, ونغير النمط الاجتماعي والاقتصادي لحياتنا، نعيش بالبساطة ونركز علي الجودة والاتقان في الحاجات، وعسي ولعل دي تكون وحدة من فوائد مصيبة الحرب علينا.
منقول

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى